7 Temmuz 2007 Cumartesi

ANNEANNEMİN KAHVALTI SOFRASI VE SIKMA..


Eğer Adanalı'ysanız veya Adana'ya gitmişseniz sıkmayı mutlaka duymuşsunuzdur.Benim de Adana'ya dair özlediğim yemeklerden biridir sıkma, tabiki kebap kadar ünlü değildir ve birçok hamurişinin yanında silik kalmış da olabilir, ama ben anneannemin yaptığı sıkmayı sıcak sıcak hele bir de ince belli bardaktaki çayla yemeyi dünya mutfağındaki hiçbir yemeğe değişmem...

Aslına bakarsanız içerik olarak gözlemeden çok farklı değil,ama tadından mıdır, yoksa bana çocukluğumda anneannem ve ninemle yaptığım kahvaltıları hatırlattığından mıdır bilmem,benim için yeri bambaşka.Küçükken anneannemde kaldığımda, sabah miss gibi sıkma kokusunu aldığım anda yataktan fırlardım ve benim için sabah 5.te kalkmış,hamurunu yoğurmuş,ocağın başında bana sıcacık sıkmaları hazırlayan anneannemi ve kahvaltı sofrasını kuran ninemi bulurdum,o zamanki çocuk aklımla bile benim için mutlulukların en güzelini yaşamış olurdum,o sofrayı öyle çok özledim ki..Ninemi kaybedeli 10 sene oldu,çok şükür anneannem hayatta ama onu yormaya kıyamadığım için yalancı sıkma yapımını öğrendim..Anneannecim sen kendine iyi bak, artık ben sana sıkma yapacağım.

Orjinalinde sıkmanın hamuru ekmek hamuru gibidir, ceviz yumağı büyüklünde parçalar koparalır, oklava ile tek tek açılır ve ocakta saç.a benzer bir tavada kızartılır, ancak bu koşuşturma içinde böyle bir zaman yaratmadığım için ben de yufka ile yalancı sıkma yapıyorum.


Yaz akşamlarında beş çayında ya da pazar kahvaltısında yemenizi tavsiye ederim.Yaptıktan sonra buzdolabında 3-4 gün saklayabilirsiniz.Yemeden önce mutlaka teflon tavada ya da mikrodalgada ısıtın..


Malzemeler,

4 yufka
350 gr beyaz peynir

Maydanoz

100 gr tereyağ

1 büyük soğan (isteğe bağlı)

1/2 çay bardağı sıvıyağ

Öncelikle 1 büyük soğanımızı ince ince kıyıp,1 çorba kaşığı yağda kavuruyoruz.Soğan isteğe bağlı,isterseniz kullanmayabilirsiniz ama ben çok yakıştırıyorum.Soğalar yumuşayınca ayrı bir yerde ufaladığımız beyaz peynir ve ince kıyılmış maydonoza ekleyip karıştırıyoruz.Bu arada 1 yufkamızı açıyoruz, üzerine 1 çorba kaşığı yağı sürüyoruz,yufkamızı kapatacağımız için yapışmasını önlemek için sürüyoruz yağı, o yüzden her yerine gelmesi şart değil.Yufkamızı önce karşılıklı iki kenarını kapatıp, iki ucunu ortada buluşturuyoruz, sonra kalan 2 kenarı da aynı şekilde kapatıyoruz, şimdi yufkamız kare şeklinde ve 4 eşit parçaya bölüyoruz.1 çorba kaşığı sıvağı teflon tavamıza döküp, peçete yardımı ile her tarafına sürüp fazla yağı alıyoruz, tavamızı sadece 1 kere yağlıyoruz.Her iki tarafı da eşit pişirirince,ekmek kesme tahtamız üzerine alıyoruz.




Ekmek kesme tahtamız üzerine aldığımız pişmiş yufkamıza erimemiş,bütün haldeki tereyağını sürüyoruz, yufkanın sıcaklığı ile sürdükçe tereğımız yufka üzerinde dağılıyor zaten, bunu yapma amacımız, yufkayının kurumasını engellemek.





Sonra peynirli maydonozlu soğanlı karışımımızdan içine koyuyoruz ve


dürüm gibi sarıyoruz. Her bir yufkada aynı işlemi yapıyoruz, burda önemli olan ocağın başında beklemek, çünkü yufkamızın sıcak olması gerekiyor ki anında tereğı sürelim,zaten peynirli karışımı koyup sarana kadar, diğer yufka tavada hazır oluyor, dolayısıyla senkronize bir halde sırayla tüm aşamaları gerçekleştirmiş oluyorsunuz.




Ben son halini çekemeden sıkmalar tükendi :))) Sıkmalarımızı kurumaması için önce kağıt havluya sarıp, sonra saklama kabına koymanızı tavsiye ederim.Yemeden önce ısıtmayı unutmayın..
Afiyet olsun




Hiç yorum yok: